Rozwój mowy u większości dzieci z autyzmem jest opóźniony i charakteryzuje się specyficznymi dla tego zaburzenia cechami. Trudności w porozumiewaniu się z innymi w przypadku dzieci z autyzmem mają bardzo rozległy charakter. Zaburzenia te nie wynikają z braku motywacji do porozumiewania się, ale z braku zrozumienia, do czego służy komunikacja oraz w ograniczonych umiejętnościach społecznych.
Rozwój językowy dziecka we wczesnym etapie życia jest determinowany przez szereg zdolności takich jak: naśladowanie związane z obserwacją zachowania innej osoby, poznaniem i zrozumieniem społecznego wymiaru sytuacji, chęci do podjęcia określonej aktywności wynikającej z obserwacji innego człowieka, a także tworzenie wspólnego pola uwagi, zabawę przedmiotami związaną z dostrzeganiem relacji między obiektami oraz zabawę symboliczną.
U przeszło połowy dzieci z autyzmem, które nie są objęte intensywną terapią, mowa nie wykształca się. Pozostałe dzieci mówią, ale ich mowa ma charakterystyczne dla autyzmu deficyty.
Źródło: M. Mary Konstantareas i in. 1992: 73.
Problemy z komunikacją dzieci z podejrzeniem autyzmu mogą się pojawić już w okresie niemowlęcym. H. Jaklewicz w swoich badaniach wykazuje zależność obrazu zaburzeń mowy i komunikacji od dynamiki rozwoju autyzmu u małych dzieci. Autorka wyodrębnia dwie grupy dzieci autystycznych ze względu na wiek życia, u którym wystąpiły pierwsze niepokojące objawy.
Są to:
Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci z wczesną postacią autyzmu uwarunkowane są defektem wczesnej fazy rozwoju przedjęzykowych umiejętności. Nie jest dotychczas wyjaśnione, czy defekt w rozwoju mowy ekspresyjnej i prawdopodobnie jej rozumienia, uwarunkowany jest genetycznie, organicznie, czy jest funkcjonalnym zaburzeniem organizacji mózgowej.
We wczesnej postaci autyzmu wycofanie oraz brak potrzeby kontaktów społecznych są bardzo głębokie i ujawniają się już w pierwszych miesiącach życia. Brak postępu w rozwoju umiejętności społecznych towarzyszy głębokim zaburzeniom w kształtowaniu się mowy. Większość dzieci z tej grupy pozostaje mutystyczna do końca życia.
Dzieci z pierwszej grupy wykazują następujące cechy:
Późna postać autyzmu rozwija się po okresie prawidłowego funkcjonowania dziecka, lecz przed 3 rokiem życia.
Dzieci te wykazują następujące cechy:
Regres mowy może być stopniowy lub nagły, może się nakładać na istniejące wcześniej opóźnienia rozwojowe lub atypowy przebieg rozwoju. Proces ten przebiega na kilku etapach:
U dzieci z tej grupy występują problemy z prawidłowym użyciem gramatyki, mowa jest stereotypowa, obserwuje się zaburzenia rytmu i tonu, oraz trudności pojęciowe. Wypowiedzi telegraficzne utrzymują się długo, podobnie agramatyzmy i neologizmy w wypowiedziach.
Możliwości rozumienia zjawisk są ograniczone, a to co do dziecka dociera, pojmuje dosłownie, nie będąc wstanie zanalizować pojęć abstrakcyjnych. Ponadto ma trudności z włączaniem określeń mowy funkcyjnej, nie potrafi wykorzystać języka do wyrażania i komunikowania swoich potrzeb, myśli, uczuć.
Rozwój mowy jest procesem długotrwałym, który przebiega równolegle z postępem w rozwoju umiejętności społecznych i poznawczych.
U dzieci z tej grupy występują problemy z prawidłowym użyciem gramatyki, mowa jest stereotypowa, obserwuje się zaburzenia rytmu i tonu, oraz trudności pojęciowe. Wypowiedzi telegraficzne utrzymują się długo, podobnie agramatyzmy i neologizmy w wypowiedziach.
Możliwości rozumienia zjawisk są ograniczone, a to co do dziecka dociera, pojmuje dosłownie, nie będąc wstanie zanalizować pojęć abstrakcyjnych. Ponadto ma trudności z włączaniem określeń mowy funkcyjnej, nie potrafi wykorzystać języka do wyrażania i komunikowania swoich potrzeb, myśli, uczuć.
Rozwój mowy jest procesem długotrwałym, który przebiega równolegle z postępem w rozwoju umiejętności społecznych i poznawczych.
Z obserwacji małych dzieci z autyzmem wynika, że ich rozwój języka i sama umiejętność komunikowania się uzależnione są od stopnia nasilenia cech autystycznych, deficytów poznawczych, poziomu intelektualnego oraz wieku życia.
Dlatego u dzieci ze spektrum autyzmu terapia mowy jest procesem złożonym i wymagającym szerszego rozumienia trudności jakie wiążą się z tym zaburzeniem. Oddziaływania powinny być oparte na deficytach rozwojowych samego języka, ale i na uczeniu odpowiednich umiejętności społecznych oraz funkcji komunikacyjnych, np. proszenia.
Według badań nad wczesnym rozwojem dzieci wynika, że do rozwoju mowy niezbędne są: współdzielenie pola uwagi, nawiązywanie intencjonalnego kontaktu wzrokowego, umiejętność naśladowania w działaniu, jak i naśladowania werbalnego, stosowanie gestu wskazywania. Skuteczna interwencja logopedyczna musi być zatem oparta o te cele, jeśli dziecko ich nie prezentuje. Odpowiednio postawiona diagnoza trudności występujących u dziecka oraz etapu, na którym dana umiejętność się zatrzymała, będą najważniejsze w planowaniu dalszej terapii.
Opracowała: Natalia Liszka
Bibliografia:
Jaklewicz H. (1993), Autyzm wczesnodziecięcy- diagnoza, przebieg, leczenie, GWP, Gdańsk.
Jaklewicz H. (1994), Autyzm wczesnodziecięcy- próba wyróżnienia postaci klinicznych [w:] W. Dykcik (red), Autyzm, kontrowersje i wyzwania, Eruditus, Poznań.
Jaklewicz H. (2000), Autyzm dziecięcy [w:] A. Popielarska, M. Popielarska (red.), Psychiatria wieku rozwojowego, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa.
Konstantareas M.M., Blacstock E.B., Webster C.W. (1992), Autyzm, Warszawa: KTA
Minczakiewicz E.M. (1994), Z badań nad rozwojem dzieci autystycznych [w:]
W. Dykcik (red.), Autyzm, kontrowersje i wyzwania, Eruditus, Poznań
Pisula E. (1993), Autyzm - fakty, wątpliwości, opinie, Wyd. WSPS, Warszawa.
Pisula E. (2008), Zaburzenia komunikacji u dzieci z autyzmem [w:] Ogólnopolska Fundacja na rzecz Dzieci Niepełnosprawnych „Promyk Słońca”, Kiedy mózg pracuje inaczej…- postrzeganie, ruch, emocje, komunikacja. X Międzynarodowa Konferencja Naukowo - Szkoleniowa( Wrocław, 5 grudnia 2008r.): materiały konferencyjne, Oddział Fundacji „Promyk Słońca”, Wrocław.
Pisula E. (2010), Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Harmonia, Gdańsk.
Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015), Metoda wczesnego staru dla dziecka z autyzmem (ESDM), Kraków.
Schramm R. (2019), Motywacja i wzmacnianie, czyli jak zdobyć przewagę nad autyzmem. Zachowania werbalne w stosowanej analizie zachowanie. Podręcznik. Scolaris, Warszawa.